Logo_hovers_2024
Title
Svjetski festival animiranog filma /
30. svibnja - 3. lipnja 1988.
Svjetski festival animiranog filma / 30. svibnja - 3. lipnja 1988.
hr | en

Srijeda na Animafestu: Kreativni procesi oskarovaca
08/06/22

Kao i svakoga dana, jutro i rano prijepodne u Kinu Tuškanac (od 9:30 i od 11:30) na Animafestu 2022 pripadaju najmlađima koji ove slavljeničke godine potpuno besplatno prate Natjecanje filmova za djecu, a imaju prilike razgovarati i s velikim brojem autora – danas im se pridružuju Marcela Vratilova i Martin Vandas (Suzi u vrtu), Miyoung Baek (Piropiro), Sanna de Vries (Odrazi), Timothy i Audrey Hosman te Ekaterina Ogorodnikova (Kuumba Umbo), Tamar Dadon-Raveh i Tali Genshaft (Mitapolis ili Velika pustolovina Romy, Dasi i Abigail) te Timon Leder čija je Mišja kuća slovensko-hrvatska koprodukcija.

Od 17 sati u Tuškancu gledamo nastavak retrospektive Zagrebačke škole u segmentu „Zlatno doba 1“ s redom seminalnim radovima poput Surogata, Don Kihota, Muhe, Znatiželje i Maske crvene smrti. U 19 sati prva je projekcija Desetaka sjevera, dugometražnog debija zagrebačkog pobjednika iz 2004, za Oscara nominiranog Kojija Yamamure. Poetični egzistencijalistički film kao kafkijansko-orvelijanska varijacija na suvremeno otuđeno kapitalističko življenje lišen je klasične naracije, ali unikatnim crtežom, autorovom prepoznatljivom ironijom te glazbom drži pažnju i uranja u nevjerojatne, nadrealističke, ali nikad posve apstraktne prizore. Yamamura u Desecima sjevera tematizira obješenost u vremenu kroz tenziju zaustavljenog, treperavog pokreta – zapelost između želje/zamisli i realizacije simbolički utjelovljenu u kreativnoj blokadi. Starinski drvenast, izboran i retro, ali atmosferičan, metafilmski i metateatarski, vizualni dizajn ovoga djela iz Velikog natjecanja dugometražnog filma brechtovski očuđuje, ali ne omamljuje, već budi.

Srijedu u Tuškancu zaključuje program Nagrada publike 1 sa selekcijom klasika koji su se dojmili posjetitelja festivala u 1970-im i 1980-im godinama: tu su urnebesni Vratila se maca, Britanija i Ptičkica, ali i vrhunci animiranog art filma poput Ulice krokodila braće Quay, Satiemanije Zdenka Gašparovića i Ribljeg oka Joška Marušića, kao i možda najbolji eksperimentalni film prikazan u polustoljetnoj povijesti festivala – Godina duž napuštene ceste.

Pitching lab Rise&Shine (MM centar) i simpozij suvremenih animacijskih studija Animafest Scanner IX (Teatar &TD) također se nastavljaju i završavaju u srijedu. No središnji događaj govornog programa bez sumnje je masterclass Creativity oskarovca Michaela Dudok de Wita (16 sati, MM centar), dvostrukog Animafestova pobjednika, a jednom i počasnog predsjednika, autora ovogodišnje jubilarne festivalske ilustracije. Dudok de Wit govorit će o suptilnim i neuhvatljivim temama intuicije, nesvjesnog, simbolike i značenja u njegovanju i unapređenju kreativnog procesa. Na Scanneru se, pak, raspravlja o temama roda i različitosti te stanju i budućnosti suvremene europske animacijske scene.

U Teatru &TD od 17 sati igraju filmovi Studentskog natjecanja 4, među kojima su i Nesiguran snijeg grupe autora o fotografkinji koja izgubljena u bijeloj pustoši čezne za kolegom iz istraživačke stanice, stop-animirani Ne hranite golubove (r. Antonin Niclass) koji privlači dizajnom spljoštenih likova i mikrosituacijom autobusne čekaonice te Ovo neće biti festivalski film, autobiografski i autoironični, urnebesni i interni meta lutka-film Julije Orlik.

Od 18:30 slijedi Veliko natjecanje kratkometražnog filma 6 u kojemu se može vidjeti i za ovogodišnjeg Oscara nominirana čileanska Bestia (r. Hugo Covarrubias) koja uspijeva kroz dnevne radnje, oblikovanje "porculanskoga" lica i odnos sa psom fenomenalno okarakterizirati Íngrid Olderöck, agenticu tajne policije iz vremena Pinochetove diktature. Dojam porculana u ovom izvrsno ispripovijedanom psihološko-političkom trileru postignut je kombinacijom poliuretanske i kristalne smole, tijela lutaka su od tkanine i žice, dok je scenografija, koja uključuje i zloglasno mučilište Venda Sexy u blizini Santiaga, izrađena od kartona.

Tamo gdje umiru vjetrovi (r. Pejman Alipour) film je o napadu kemijskim oružjem na civile grada Sardashta tijekom Iransko-iračkog rata 1987. godine, realiziran kombinacijom klasične animacije, rotoskopije i digitalnog slikarstva te posebno zanimljiv po formalnoj odluci da svoju priču većim dijelom iznese u odrazu rijeke uz koju se kamera pomiče vožnjom udesno. Vizualno spektakularna postmoderna tapiserija, odnosno Emaki manga (horizontalni svitak) i epsko-apsurdni brikolaž Progutati svemir (Luisa) Nieta koristi se radom japanskog umjetnika Daichija Morija čiji motivi sežu od Mickeyja Mousea, preko šinta i mitologije, do antropomorfnih životinja i oderanih ljudskih lica.

Sveti holokaust (r. Osi Wald, Noa Berman-Herzberg) djelo je o prijateljstvu njemačke spisateljice crne rase Jennifer Teege, koja je 2008. slučajno saznala da je biološka unuka nacističkog zločinca Amona Götha i o tome napisala hit-knjigu, s redateljicom i scenaristicom ovoga filma, Izraelkom iz obitelji žrtava Holokausta. Pitanja prenošenja trauma kroz naraštaje, nasljeđa, identiteta i povijesti prelamaju se kroz film koji lakšim za gledanje čine neslane šale, metafilmski postupci te poetičan retro stil animacije. Anna Vasof, pak, svojom posebnom animacijskom tehnikom Non-Stop Stop-Motion (stop-animacija bez prestanka) autorefleksivno promišlja filmsku formu u djelu Amazonka, dok poznati španjolski umjetnički lutkarski duo Riba-Solanas u crnohumornom Jutru gospodina Xifróa sebi svojstveno u naoko dječji svijet antropomorfnog jazavca unosi opsesiju i šokantnu okrutnost. Naposljetku, u ovom se segmentu prikazuje i domaći film Psychographic Branka Farca u produkciji Zagreb filma.

U 20 sati &TD prikazuje drugi dio zlatnog doba Zagrebačke škole s ponajboljim filmovima Dragića, Boureka, Marušića, Dovnikovića i Zimonića. Program od 22 sata zaključuje presjek ženskog pisma slovačke animacije u izboru festivala Fest Anča.

Kino SC s radom kreće već u 11 sati Svjetskom panoramom 3, nakon koje se od 13 sati mogu vidjeti djela nagrađena festivalskom Nagradom publike između 2001. i 2015. godine. Od 15:30 doajen Nedeljko Dragić prisustvovat će projekciji retrospektive svojih animiranih filmova povodom Nagrade za životno djelo. Natjecanju studentskog filma 2 od 17:30 pribivat će Nicolas Verdier (Ostaci budućnosti), Yanis Belaid, Eliott Benard, Carlos de Carvalho, Nicolas Mayeur, Simon Boucly (Seinine suze), Alexander Gratzer (U sobi iznad), Morana Marija Vulić (Illuminated), Anja Paternoster i Ana Prebil (Bijela, crna i prava ljubav) te Tessa Moult-Milewska, Sychelle-Kristina Yanda i Giorgia Zarantonello (Curiosa).

Od 20 sati Veliko natjecanje kratkometražnog filma 3 ugošćuje Jinu Yoon (Senzura), Larsa Henrika Anderssona i Lisu Rydberg (Duga razvučena nesreća), Andreu Martignonija (Tuđi kruh), Lianu Makaryan (Šećerni šou), Martu Pajek (Nemoguće figure i druge priče I) i Lauru Gonçalves (Smetlar). U 22 sata program zaključuje Prijelaz Florence Miailhe iz Velikog natjecanja dugometražnog filma – film atraktivne slikarske pojavnosti ulja na staklu, idealne za posredovanje sjećanja, prošlosti i fluidnih prostornovremenskih prijelaza u ovoj fikcionalnoj, autobiografski intoniranoj migrantskoj alegoriji o bratu i sestri koji bježeći od pogroma upadaju u niz surogatnih „obiteljskih“ zajednica te umjetnički svjedoče o svome iskustvu.

U Dvorani Sek bit će od 17 sati predstavljene nove knjige Chrisa Robinsona, Milena Alempijevića i Tima Viljakainena, sve uz prisustvo autora. Direktor festivala u Ottawi i jedan od najpopularnijih i najprovokativnijih animacijskih kritičara i popularizatora Chris Robinson predstavit će zbirku Mad Eyed Misfits. Writings on Indie Animation u kojoj piše o velikanima nezavisne animacije. Milen Alempijević predstavlja zbirku Poslednje skretanje kod Albukerkija s područja estetike, povijesti i teorije autorske animacije u kojoj se iz očišta različitih humanističkih disciplina bavi utjecajima ideologije, jazza, reklamne industrije, ekonomije itd. na animirani film. Knjiga Behind the Eyes of the World Tima Viljakainena fotomonografija je koja predstavlja hommage međunarodnoj zajednici animacije – od 1990-ih autor fotografira animatore, na festivalima, u studiju, u prirodi, ali uvijek zatvorenih očiju.

Dvorana Sek ostaje, međutim, raditi i kada drugi prostori spavaju jer će se festivalski gosti od 22 sata rasvirati i rasplesati uz tradicionalni Animators Jam Session, a potom od ponoći uz nastup The Bjorn Borg Dancimilation Experience.