Logo_hovers_2024
Title
Svjetski festival animiranog filma /
1972.
Svjetski festival animiranog filma / 1972.
hr | en

Utorak na Animafestu: Papirnati čuvari vječnosti i virtualni gospodari budućnosti
07/06/22

Prvi „puni“ dan Animafesta 2022, utorak 7. 6. u Kinu Tuškanac otvaraju radovi Natjecanja filmova za djecu (9:30 – 3-6 godina; 11:30 – 15+ godina) uz razgovore s autorima Martinom Vandasom, Jirijem Pecinovským, Alžbetom Mišejkovom, Agatom Wojtaś, Armine Andom, Lilit Aitunyan, Mitchelle Tamariz, Evanom Bodeom, Marie Urbankovom, Marijom Motovskom, Joséom Luisom Saturnom i Théom Hollandom Sigotom. Nakon kratkog predaha u 17 sati može se vidjeti prvi program velike retrospektive Zagrebačke škole crtanog filma – „Bonjour Cannes 1958“ s izborom filmova čija je projekcija u francuskoj filmskoj Meki dovela do nastanka slavnoga pojma koji su stvorili Georges Sadoul i André Martin. Od 19 sati igraju Yaya i Lennie – hodajuća sloboda, intrigantni biopunk iz Velike nagrade dugometražnog filma oslonjen na Steinbecka, napuljski postapokaliptični kontekst, računalnu estetiku impresivnih kadrova šume i relativizaciju različitih idejnih sustava. Program u Tuškancu zaključuje od 21 sat animirani dokumentarac 1970 Tomasza Wolskog koji kombinira arhivske zvučne i vizualne zapise s lutka-filmom u prikazu komunističkih aparatčika prilikom gušenja radničkih prosvjeda.

U MM centru nastavlja se od 9 do 16 sati novi pitching lab za mlade talente Rise&Shine. Unutar njega, ali uz slobodni ulaz za sve zainteresirane posjetitelje, od 11:30 Jelena Popović, producentica slavnog kanadskog NFB-a, drži predavanje o ulozi kreativnog producenta na animiranom filmu. Od 16 sati na istom mjestu mnoge će zacijelo privući masterclass za Akademijinu nagradu nominiranih Joanne Quinn i Lesa Millsa: „Od ideje do ekrana – stvaranje i razvoj naših kratkih animiranih filmova“.

U Teatru &TD u utorak u 10 sati predavanjem dobitnika Nagrade za izniman doprinos proučavanju animacije Rolfa Giesena počinje deveti Animafest Scanner, međunarodni znanstveni skup suvremenih animacijskih studija. Do 17 sati raspravljat će se, u spomen na prvog dobitnika ove prestižne nagrade Giannalberta Bendazzija, o povijesti globalne te o stanju suvremene europske animacije.

Od 17 sati u istom prostoru kreće i Natjecanje studenskog filma, a u njegovu 3. bloku mogu se vidjeti, primjerice, Stinky u Mračnoj šumi Sunčane Brkulj koja se treći puta uzastopce nadmeće u ovoj međunarodnoj konkurenciji, stop-animirani Zoon Jonatana Schwenka o privlačnim i proždrljivim aksolotlima, Cure razgovaraju o nogometu Paole Sorrentino, komedija Noć živih užasa Ide Melum koja se u tehnici lutka-filma poigrava tropima psihološkog horora, ali ustvari govori o osobnoj povijesti i gradnji identiteta te Doviđenja, Jérôme! koji šarenim nadrealističkim crtežom prikazuje raj u kojem naslovni junak nakon smrti traži suprugu.

U 18:30 Veliko natjecanje kratkometražnog filma 5 donosi Paklaru, Zlikovce, Dies Irae, Čuvajte se vlakova, Žohare, Mrlju, Hotel Kalura i Garrano. Prije negoli je 2017. godine Xu An iznenada preminuo sa Xi Chenom činio je dominantni dvojac suvremene kineske animacije. Kako je Xu An ostavio iza sebe velik broj nerealiziranih scenarija, Xi Chen dao si je u zadatak zaokružiti njihov zajednički opus nadahnut razdobljima kineske povijesti. Prepoznatljivi po inkorporiranju tradicionalnih kineskih slikarskih tehnika i motiva te poetskom stiliziranju, a u posljednje vrijeme i kolažnoj animaciji, Xi Chen i Xu An u Paklari donose začudnu i pomalo uznemirujuću priču o četvero ljudi koje spaja naslovna riba-čudovište. Zlikovci (r. Flora Molinié, Emma Degoutte) u kombinaciji igranog filma, rotoskopije i slikarstva donose priču iz perspektive maloljetnog protagonista ruralnog obiteljskog života koji se sprema za kolinje, ali je mnogo više negoli o nasilju nad životinjama djelo o sukobu dječaka i majčina novog partnera.

Galgenhumornu australsku alegoriju Dies Irae japanskog kolektiva Maru poželjet ćete, s obzirom na njezinu nacrtnu mizanscenu, pogledati nekoliko puta kako biste popratili sve događaje i odnose sedam antropomorfiziranih svinja. Čuvajte se vlakova (r. Emma Calder) majstorski je hibrid kolaža, 2D-a i stop animacije te videoinserata koji se nadaje kao blago eksperimentalni i blago autobiografski film o strahovima i fantazijama zrele žene povezanima s majčinstvom, partnerstvom, seksom, roditeljima, nesrećama i ubojstvima... uvijek naslonjenima na provodni motiv vlaka.

Apokaliptični i alegorijski SF Žohari (r. Adel Khan Farooq) s iznimno zanimljivim prikazom "iskliznuća" u druga vremena/prostore i daljnjim neočekivanim obratima zadovoljit će ljubitelje žanra, a može ga se smatrati i jednim od slatkiša za oči ovoga natjecanja. Klasičnog, malčice retro crno-bijelog crteža finih preobrazbi motiva s malo kolaža upotrjebljenog na meta-završetku, Mrlja je pak film o ženskom iskustvu – djevojci koju progoni morski pas koji proždire djevojaštvo u formi lutke, razbija identitet i napastuje djevojku sve dok se ona ne odluči na radikalan rez. Sophie Koko Gate već neko vrijeme oduševljava šmekere duhovitim groteskama o muško-ženskim odnosima, sluzavom seksu i starenju, a njezin čudan, čvornat i organski stil kao da veliča nekonvencionalnost hipertrofirajući fizičke osobitosti u okrilju neonskih nijansi i ironijskog odmaka. Tematski često zainteresirana za neobične romanse, u apsurdističkoj SF melodrami Hotel Kalura Koko Gate predstavlja protagonistkinju koja nakon kupke ulazi u hotelski bar i započinje flert s izobličenim strancem. David Doutel i Vasco Sá novi film Garrano napravili su u istoj eye candy tehnici ulja na staklu kao i prethodne uspješne radove, ali s novom pričom o sirotinjskim skupljačima otpada na obodu šume u blizini rudnika litija pred koje će biti stavljena jedna tipična doutel-sáovska dilema.

Od 20 sati u Teatru &TD prikazuje se još jedan program retrospektive Zagrebačke škole – „Počeci“ koji sadrže blaga daleke prošlosti poput filmova Škole narodnog zdravlja, nastavnih i propagandnih filmova, reklama, ali i prijelomni Veliki miting braće Neugebauer, prve filmove Dušana Vukotića te prvi hrvatski animirani film u boji Crvenkapica. Večer u &TD-u zatvara Svjetska panorama 1 uz gostovanje Hayata Nove, Inez Skilling, Geronima Bennington-Poultera i Kristjana Holma.

Program Kina SC otvara u 11 sati Svjetska panorama 2, a potom slijedi treći slot izbora iz Animafestovih Nagrada publike u kojem se nalaze recentni favoriti posjetitelja festivala poput Kisele kiše Tomasza Popakula, Fizike tuge Theodorea Usheva, Rode Mortena Tšinakova i Lucije Mrzljak te Između sjena Alice Guimarães i Mónice Santos. U 15:30 Mathew Lee predstavit će izbor iz filmova NFTS-a, dobitnice Nagrade za najbolju školu animacije. Program se zahuktava u 17:30 Natjecanjem studentskog filma 1 uz razgovor s autorima Renee Zhan (Meke životinje), Sujin Moon (Persona), Isidorom Vulić (Narančina kora), Lachlanom Pendragonom (Noj mi je rekao da je svijet lažan i mislim da mu vjerujem), Mátom Horesnyijem (Manje zlo), Florence Yuk Ki Lee (Slon u dvorcu), Ekinom Kocom (Nemoralan), Andreom Szelesovom i Kristinom Škodovom (Sestre) te Maël Bailly (U slučaju tjelesne uzbuđenosti).

Od 20 sati prikazuje se Veliko natjecanje kratkometražnog filma 2 uz razgovor s autorima Izabelom Plucińskom (98 kg), Yungsung Songom (Naša dvojka), Claudeom Luyetom (Srećković) i Malteom Steinom (Stvar). Iako je ponajprije majstorica idiosinkratične glinamacije, Izabela Plucińska 98 kg nacrtala je ugljenom, istupivši tako iz tehničke, a vjerojatno i psihološke zone ugode filmom koji kroz dezintegraciju tijela i objekata, ljutnju te paralelizam doma i sportskog natjecanja u dizanju utega progovara o obiteljskom nasilju. Kombinacija tradicionalnih i novih elemenata i postupaka stvara u Našoj dvojci jedan od vizualno najoriginalnijih filmova ovogodišnjeg natjecanja. Film je u ponečemu naglašeno klasičan, a u drugome vrlo suvremen te u tretmanu teme odnosa i ljubavi zahvaća vrlo širok raspon mogućnosti.

Legenda švicarske animacije Claude Luyet od 1978. stari je znanac Zagreba. Crno-bijeli crtež njegova Srećkovića izrazito je nostalgičan u prizivanju američkog stripa glavne struje (čime automatski i pop arta), ali i franko-belgijske škole. Amerikana, road movie i krimić sa serijskim ubojicom, ali i ozbiljan komentar na prolaznost i relativnost sreće, Srećković je čvrsto strukturirana kratka priča za poklonike američkih filmskih i glazbenih žanrova. Pjesnik ružnoće, patologije i crnog humora Malte Stein zatravio je Animafestovu publiku i žiri Poplavom 2019 (Nagrada Zlatko Grgić), no pravi fanovi festivala zapazili su ga još 2014. kada je predstavio studentski film Plavi san. Sada se kao već formirani autor Stein vraća sa Stvari koja se u dizajnu likova može promatrati kao svojevrsni nastavak Poplave, iako je ovoga puta riječ o mini-hororu bez dijaloga i podteksta obiteljskih odnosa, ali zato sa sotonskom bebom-kanibalom koja progoni slučajnog prolaznika.

Utorak u SC-u zatvorit će, uz razgovor s redateljem Aristotelisom Maragkosom, od 22 sata Čuvari vječnosti iz Velikog natjecanja dugometražnog filma – neobična, ali fascinantna žanrovska rekombinacija televizijske mini-serije Langolijeri (1995), adaptacije djela Stephena Kinga (1988). Upotrebom crno-bijelog kolaža Čuvari vječnosti komprimiraju i transformiraju svoj višestruki predložak, čineći ga napetijim, zanimljivijim i psihološki mnogo uvjerljivijim negoli je ikada bio. Drapanjem, gužvanjem i općenitom manipulacijom papira postižu se efekti nedostupni igranom filmu.

Od utorka se u Dvorani Sek od 12 do 20 sati može uroniti i u osam radova iz Natjecanja VR animacije. U istom prostoru od 17 sati predstavljaju se zbirka eseja Midhata Ajanovića Slike koje pričaju te zbirka šest knjiga snimanja za filmove o Vučku Nedeljka Dragića. Priređivač i urednik je Veljko Krulčić, moderira Andrijana Ružić, a promociji će prisustvovati i autori tekstova Branko Farac i Goran Dujaković, grafički urednik David Ivić te, naravno, Nedeljko Dragić.