Logo_hovers_2024
Title
Svjetski festival animiranog filma /
2. do 7. lipnja 2025.
Svjetski festival animiranog filma / 2. do 7. lipnja 2025.
hr | en

Animafestovu Projektu Kentridge godišnja Nagrada Društva povjesničara umjetnosti hrvatske
13/06/24

Nagrada Društva povjesničara umjetnosti Hrvatske za promicanje interdisciplinarnosti i vizualne kulture u 2023. godini bit će u petak 21. lipnja 2024. u 12 sati u Knjižnici HAZU dodijeljena Svjetskom festivalu animiranog filma – Animafestu Zagreb za Projekt Kentridge izveden u sklopu 33. festivalskog izdanja.

Međunarodna suradnja, umrežavanje i nadnacionalna kreativnost obilježili su i ovogodišnju nagradu za promicanje interdisciplinarnosti i vizualne kulture, dodijeljenu Projektu Kentridge na Animafestu 2023. Visoka razina profesionalnog angažmana u predstavljanju mnogostrukih umjetničkih formi koje obilježavaju stvaralaštvo Williama Kentridgea te njegovo povezivanje s hrvatskim umjetničkim snagama postavilo je nagrađeni projekt čvrsto uz bok srodnim događanjima na međunarodnoj sceni – stoji u obrazloženju povjerenstva za dodjelu Nagrade koje su činili Jasminka Najcer Sabljak, Dalibor Prančević, Daniel Premerl, Marija Tonković i Tanja Trška. Godišnje nagrade krovnog strukovnog udruženja hrvatskih povjesničara umjetnosti već su tradicionalno prilika za „inventuru stanja” hrvatske povijesti umjetnosti, koja se i dalje pokazuje kao aktivan dionik u suvremenom društvu, unatoč raznorodnim izazovima s kojima se, kao i svaka struka, kontinuirano susreće.

Svjetski festival animiranog filma – Animafest Zagreb, osnovan 1972. godine, jedna je od vodećih svjetskih manifestacija koja posreduje animirani film domaćoj publici, kontinuirano podižući razinu njezine audiovizualne kulture. Tako je Animafestu u 2023. godini, zajedno s njegovim umjetničkim ravnateljem Danielom Šuljićem, producenticom i kustosicom te povjesničarkom umjetnosti Paolom Orlić te selektoricom Andrijanom Ružić, pošlo za rukom realizirati Projekt Kentridge. Kroz ovaj projekt ističu se značaj i veličina Williama Kentridgea (Johannesburg, 1955.), umjetnika čije univerzalno znanje i umijeće dotiču te isprepliću likovne, glazbene, književne i kazališne sfere, postavljajući ga kao zaštitni znak kulturne interdisciplinarnosti. Kentridge je umjetnik čiji opus obuhvaća širok spektar područja, uključujući dječju književnost, crteže, grafike, tapiserije, skulpture, glumu, autorstvo kratkih igranih filmova, lutkarske predstave te kazališnu i opernu režiju i scenografiju. Također, njegovi zahtjevni transmedijski projekti, performansi i iznimna postignuća u domeni autorskog animiranog filma dodatno naglašavaju njegovu važnost. Djela Williama Kentridgea danas se nalaze u kolekcijama i stalnim postavima najvažnijih svjetskih muzeja i galerija, dok su mu kazališne inscenacije zastupljene u prestižnim opernim i kazališnim kućama.

Projekt Kentridge artikuliran je u nekoliko zasebnih cjelina koje prikazuju različite aspekte umjetnikova djelovanja i važnosti. „Circulus Vitiosus“ – izložba Kentridgeove dionice rada u vizualnim umjetnostima, autorice i kustosice Paole Orlić, u Galeriji Kranjčar predstavila je visoko profesionalni pristup u pripremanju izložbe i rad temeljen na međunarodnom povezivanju brojnih dionika, istovremeno usmjerujući i stavljajući pažnju međunarodne javnosti na Hrvatsku i Zagreb. Selektorica Andrijana Ružić priredila je Kentridgeovu filmsku retrospektivu pod nazivom „Film kao prostor nesigurnosti i sumnje“ u kinodvorani Studentskog centra, pokazujući raznovrsnost umjetnikovog filmskog rada.

Konačno, Animafestu je uspjelo u kinodvorani Studentskog centra organizirati i predavanje Williama Kentridgea pod nazivom „Moje stvaralaštvo na različitim umjetničkim poljima“, gdje je umjetnik predstavio osobno viđenje vlastitog interdisciplinarnog kreativnog nerva. Tijekom istog događaja izvedena je i Ursonate, hibridno glazbeno-scensko djelo prema ideji istoimene dadaističke zvučne pjesme njemačkog umjetnika Kurta Schwittersa, u kojem su sudjelovali William Kentridge te glazbenici Maja Rivić, Igor Pavlica, Stanislav Kovačević i Daniel Šuljić, uz video mapping umjetnice Žane Marović.

Projekt Kentridge ne samo što je istaknuo važnost interdisciplinarnosti u umjetnosti i producentskom poslu, već je i promicao vizualnu kulturu kroz sinergiju različitih umjetničkih praksi, otvarajući prostor za dublje razumijevanje i cijenjenje raznolikosti umjetničkog stvaralaštva.