Povratak
Ovogodišnji tematski program festivala, nastao povodom ulaska Republike Hrvatske u Europsku uniju, bavi se filmovima koji obrađuju društveno-politički život Europe dvadesetog stoljeća pa sve do danas. Pri istraživanju za program iskristaliziralo se nekoliko glavnih tema koje su imale i još uvijek imaju velik utjecaj na kolektivnu svijest prosječnog Europljanina.
Jedna od njih duboko je ukorijenjena tema nacizma, od koje još uvijek mnogo toga počinje i završava u Europi dvadeset i prvog stoljeća. Njome se bavi nekoliko kratkometražnih filmova kao što su Tišina ili Putovnica, kao i dugometražni 30 godina tame. A kao odgovor nekih Europljana na ekonomske migracije ta je ideologija i danas prisutna, čega se dotiče film Zdravo.
Najveći broj filmova bavi se danas pomalo zaboravljenom blokovskom podjelom, hladnim ratom, komunističkim totalitarizmom i njegovim padom. Tako je tu veličanstveni Kad zapuše vjetar Jimmyja Murakamija i odlična adaptacija Orwellova romana Životinjska farma britanskog para Halas i Batchelor. I Priit Pärn je prokomentirao pad željezne zavjese filmom Hotel E, kao i Jan Švankmajer svojim filmom Kraj staljinizma u Češkoj.
Zanimljivim aspektom tihih suučesnika za uredskim stolom bave se Pisaća mašinerija, Zapisi - in memoriam Péter Mansfeld, kao i dugometražni animirani dokumentarac Crulic – putovanje na onaj svijet. Bez podrške anonimne uredske armije birokrata koji slijepo, hladno i neumoljivo izvršavaju naredbe i ukaze ma kako oni strašni bili mnoge bi ljudske sudbine prošle sretnije.
U svem tom univerzumu globalne geopolitike i sila na koje često nema nikakav utjecaj živi Čovjek, jedan, u svoja četiri zida, pokušavajući se snaći u svemu tome. O njima, ili bolje da kažemo o nama, filmovi su Nedeljka Dragića, Idu dani ili Raoula Servaisa Govoriti ili ne govoriti.
U programu se nalaze i filmovi nastali povodom ulaska drugih zemalja u Uniju, te tako imamo satiru Europa i Italija Bruna Bozzetta, film s kojim se mnogi, pogotovo s juga Europe, mogu identificirati, ili Upoznaj svoje Europljane nedavno preminulog velikana Boba Godfreya.
Na kraju, uza sav idealizam, čemu Europa stremi i što želi biti, stvarnost nije bez problema. Problemom imigracije bavi se Bon Voyage, a što velik broj njenih građana misli o Uniji vidljivo je iz filma Na putu – Bruxelles, nastalog tijekom rezidencijskog boravka mladih autora u tome gradu.