Logo_hovers_2024
Title
Svjetski festival animiranog filma /
30. svibnja - 3. lipnja 1988.
Svjetski festival animiranog filma / 30. svibnja - 3. lipnja 1988.
hr | en

Subota na Animafestu Zagreb 2024
08/06/24

34. Animafest Zagreb završit će večeras ceremonijom dodjele nagrada u Kinu SC od 19:30 sati i projekcijom nagrađenih kratkometražnih filmova u 21:30 (Best of Animafest 2024), ali do toga emocionalnog vrhunca čeka nas još mnoštvo filmskih i popratnih poslastica, među kojima su i mnoge matineje usmjerene prema obiteljima i djeci.

Obiteljske matineje i open-air
Dan u Kinoteci u 11 sati otvara obiteljski (8+) film
Linda želi pile!, pobjednik Annecyja koji je s jedne strane prava francuska komedija, a s druge emocionalan rad o samohranom majčinstvu i djetinjstvu. Bolja matineja dugo nije viđena u zagrebačkim kinima. I retrospektivni program „Češka u fokusu“ danas je posvećen mlađim gledateljima. U Kinoteci se u 14:30 mogu vidjeti „Slatka stvorenja“ – izbor kratkometražnih radova koji se mogu mjeriti s najboljim djelima svjetske produkcije. Kateřina Karhánková (Nova vrsta i Plodovi oblaka) dosegla je status zvijezde, a tu su i šarmantni filmovi iz Zlína Veronike Zacharove (Kuća), Zuzane Čupove i Filipa Diviaka (Oblačno), ili vrlo svjež uradak s FAMU-a Eve Matejovičove (Potkornjak). Smiješne i osvježavajuće priče pristupačne su djeci, ali zanimljive i roditeljima.Dugometražni Tony, Shelly i čarobno svjetlo Filipa Pošivača igra u MSU-u u 11:30 sati, a nakon njega raskošna francuska bajka Široko i Kraljevstvo vjetrova u 15 sati zaokružuje novozagrebački animirani obiteljski izlet. U NS Dubrava u 10 sati prikazuje se Natjecanje filmova za djecu 1 (3-6 godina), nakon kojega u 11 sati slijede dugometražni I miševi idu u raj. U NS Sesvete u 10 sati gledamo Natjecanje filmova za djecu 2 (7-10 godina). U KNAP-u nas, pak, navečer očekuje open-air – u 20 sati Natjecanje filmova za djecu 1 (3-6 g.), a potom od 20:40 I miševi idu u raj.

Suvremena i klasična hrvatska produkcija
U 11 sati u Kinu SC priređuje se autorska retrospektiva Krešimira Zimonića, velikana 3. generacije Zagrebačke škole crtanog filma koja se u 1980-ima i prvoj polovici 1990-ih godina u najvećoj mjeri ostvarivala na sjecištu stripa (grafičkog romana) i animacije. Uz klasike poput Albuma, Utakmice i Leptira, ovaj osvrt na stvaralaštvo nekadašnjeg umjetničkog ravnatelja Animafesta nudi uvid i u kasniji dio njegova opusa, kao i u manje poznate namjenske radove.

Slijedi tradicionalno predstavljanje suvremene hrvatske produkcije u dva bloka Natjecanja hrvatskog filma (13 i 15:30, ukupno 22 rada) uz razgovore s autorima. Uz OZAFIN ALU i strane kuće, zastupljeni domaći producenti su: Adriatic Animation, Kinoklub Zagreb, Antitalent, Prime Render studio, 3D2D Animatori, Uprise d.o.o., Bonobostudio, queerANarchive, Warpmedia te samostalne produkcije Hane Tintor i Lucije Mrzljak.

Sunčana Brkulj Leptirom se u živopisnom spoju glinamacije i 2D-a pastelnim pozadinama ponešto odmiče od svoje ranije palete, ali ne i od mnoštvene sinkronije i dopadljivog dizajna likova. Lutka film Onkraj obraza, psihološka dramaAnje Resman minucioznih setova i osvjetljenja, bešavnih analepsi i besprijekornog vladanja kamerom, i unutar velikog broja animafestovskih filmova posvećenih istraživanju osobne memorije ističe se tehničkom ambicioznošću i alegorijom „odgoja za bezličnost“. Novi rad braće Popović Žarko, razmazit ćeš dite!, adaptacija knjige U malu je uša đava, posvećen je sjećanju Tisje Kljaković Braić na djetinjstvo u Splitu 1980-ih. Tri tičice Zarje Menart u višeslojnoj kombinaciji kolažne i uljne animacije postižu pomalo mračnu, folklorno-magijsku atmosferu koja se dotiče veze čovjeka i prirode te njezinih ciklusa. Petra Pavetić Kranjčec u Kokama postiže crnohumorne, ali i društvenokritičke efekte nesvakidašnjom perspektivom na putovanje dviju kokošjih prijateljica od peradarnika do mora. Prozori s južne strane Eugena Bilankovaautobiografska su kontemplacija prekida dugogodišnjeg romantičnog odnosa koja se uz dijalog protagonista poslužila nadrealističkim, asocijativno povezanim motivima živih boja. Tajni vrt Filipa Gašparovića Melisa dopadljiv je dječji 3D film iz multimedijskog edukativnog serijala Cubosee prepoznatljivog po kockastim životinjskim junacima.

Lucija Mrzljak predstavlja spot Maaimä nastao u suradnji s estonskom glazbenicom Mari Kalkun koji se bavi čovjekovim kontradiktornim odnosom s prirodom. Talentirana crtačica Hana Tintor u spotu Pan Pan za grupu Rana Rana poigrava se morskim i za sebe karakterističnim, minimalističkim, ali efektnim i fluidno metamorfnim tjelesnim motivima u prikazu ljetnih dodira, ljubavi i dilema.Prvaci hrvatske stop animacije Thomas Johnson i Ivana Bošnjak Volda u novom projektu za američki TED-Ed Hladi li sadnja drveća naš planet? kombiniraju lutka film, kolažnu animaciju i crteže kako bi živopisno ilustrirali lekciju biologinje i znanstvene novinarke Carolyn Beans.Ana Despot duhovitim metafilmskim parodijskim postupkom, stihovanim off-om (Dragan Despot), elipsama i neočekivanim, ali uveseljavajućim pripovjednim otklonom u smjeru filma strave reinterpretira Šumu Striborovu Ivane Brlić-Mažuranić.Slovenska multimedijska umjetnica Ana Čigon u Mačku na vratima digitalnim alatima postiže dojam kolažne animacije snažne palete kako bi, kroz naoko simpatičnu konstelaciju mačjih susjeda različitih socioekonomskih statusa, ispripovijedala alegoriju o migrantima „na vratima Europe“. I Martin Babić posegnuo je za digitalnom kolažnom animacijom u videospotu za singl Space Snails labela Old Spetric obilježenom groteskno-makabričnim, intrigantnim dizajnom likova te sažetim prikazom civilizacijskog ciklusa. Mare Šuljak predstavlja izvrsni stop-animirani eksperimentalni film Evanescence koji iz antropološko-sociološke perspektive oronulim hodnicima pridaje vremenitost. Morana Marija Vulić u crno-bijelom Tornju daje postapokaliptični film stanja u kojem prevladavaju teme osamljenosti, gubitka i reminiscencije, ali ga se može gledati i kao osvrt na obiteljske odnose i čežnju za bliskošću.

Nadahnuće Marka Gutića Mižimakova u polju SF-a ogleda se, pak, u sinergijskom povezivanju humanog stvaralaštva i tehnologije u djelu Lov na zmajice – queer filmu ceste s elementima plesa koji ljudska i fantastična tijela transformira u ambijentu Dalmatinske zagore. Tara Stanić debitira crno-bijelim 2D radom San o gnjevu – zapisom sna napučenog snažnim emocijama, uznemirujućim zvukovima i atmosferom na granici noćne more. I Zvijer Ivane Šoljić dominantno je crno-bijeli, na postvarenje animalnih nagona i sugestivnu montažu oslonjeni, fokalno intrigantni prikaz pokušaja silovanja autostopistice.Iza kulisa Monike Mohr također je crno-bijeli, ali hibridni rotoskopski i 2D rad o noćnom susretu dvoje mladih na zagrebačkoj autobusnoj stanici. Bruna Ercegovac 2D rad Defora ostvaruje, pak, na likovnim granicama ulja na platnu i pastela, a fabularni horizont očekivanja od mediteranskog pejzaža i prikaza mornarskog života i drugarstva proširuje fantastičnim zapletom. U jarkim bojama Tufne Amila Šarić maštovitim, nadrealističkim putovanjem razdvojenih glave i tijela otklanja pomisao na mladenački suicid. Fish I Ada-Nele Peharde privlačan je i duhovit klasični animirani rad visoke razine jezične i metafilmske svijesti koji zamišlja ribu kod psihijatra te maštovito upliće morske metafore u ozbiljne i neozbiljne razgovore o obiteljskim odnosima, samopercepciji i okolišu.

Masterclassovi i žene u animaciji
U MM centru u 10:30 masterclass Maltea Steina, berlinskog kralja groteske, usmjerit će se na njegove metode razvoja priče u animiranom filmu i stripu, kao i na postizanje autentičnosti putem apstrahiranja osobnog iskustva. Nešto kasnije, u 12 sati, Stein će posjetitelje provesti i kroz postav svoje izložbe
Ciklus Plavi san u predvorju Kina SC. Dobitnik Nagrade za životno djelo Phil Mulloy na istom će mjestu od 11:30 govoriti o svome stvaralaštvu, nakon čega će u 13 sati uslijediti panel „Zastupljenost žena u animaciji“ pod palicom voditelja istoimenog istraživanja Jakuba Speváka, programskog direktora festivala Fest Anča. Komplementarna tom izlaganju bit će projekcija filmskog programa AFN Presents: That's What She Said, također u MM centru od 16 sati. Ova selekcija nikada nije bila relevantnija, jer iako su u animacijskim povijestima svojih zemalja autorice sve do pred kraj prošloga stoljeća bile tek iznimna pojava, suvremenost nudi potpuno drukčiju sliku – žene na čelu europskog animiranofilmskog stvaralaštva. U programu se nalaze i dva izvanredna domaća rada, Haljina za finale Martine Meštrović i Obiteljski portret Lee Vidaković, kao i još 7 nagrađivanih djela sa srednjoeuropskog područja. Animafest u MM centru završava od 18 sati projekcijom 12 filmova nominiranih za ASIFA Student Award – konkurencijom u kojoj je s Ma! Ljubav je boja! slavila naša Nikolina Žabčić.

SF anime po Tezukinoj mangi i druge filmske poslastice
Onima koji su jučer propustili vidjeti emocionalno intenzivni, a pojavno spektakularni, rasni anime SF
Feniks: Sjećanje na cvijet Shojira Nishimija, nastao po predlošku životnog djela boga mange Osamua Tezuke, ta će se prilika danas ponuditi još jednom – u 20 sati u Kinoteci. Feniks će krila u Kordunskoj ulici raširiti nakon dva bloka VN kratkometražnog filma – 3 (16 sati) i 4 (18 sati). U MSU-u Animafest 2024 u lijepa sjećanja otpratit će, primjereno, apsurdistički humor. Najprije onaj iz tematskog programa (17 sati), a potom onaj kanadski, s primjesama Beavisa i Butt-Heada (Adam se polako mijenja u 19 sati).