Logo_hovers_2024
Title
Svjetski festival animiranog filma /
16. - 20. lipnja 1980.
Svjetski festival animiranog filma / 16. - 20. lipnja 1980.
hr | en

Četvrtak na Animafestu Zagreb 2024
06/06/24

Dan tradicionalnog festivalskog piknika u Parku Ribnjak pružit će kratak ranopopodnevni predah od filmskog programa u SC-u i MSU-u, ali ne i u Kinoteci u kojoj Program za djecu i mlade doseže vrhunac s čak tri uzastopna natjecanja filmova za djecu i mlade. Nakon radova za uzrast 3-6 godina (9:30) slijede oni za mlade (15+ godina) u 11:30. Svoja djela predstavit će Agathe Sénéchal, Alicia Massez, Elise Debruyne i Flavie Carin (Na 8. dan) te Eirik Heggen (Pinea), a program u cijelosti predstavlja razmišljanja o svijetu kroz obična i neobična pitanja. Dinamični Vreli Tokio (Miho Kidoguchi) o teško zasluženom sladoledu i na stvarnim događajima utemeljena Magda (Adela Kaczmarek) o mladoj heroini poljskog pokreta otpora iz Drugog svjetskog rata tek su neki od intrigantnih naslova. Slijede filmovi za uzrast 11-14 g. (14 sati), a s publikom će razgovarati Ester Kasalová, Silvana Roth, Julia Hazuka i Thomas Künstler.

Za Kinoteku nema predaha jer u 16 sati prikazuje segment Fokusa na Češku posvećen tamošnjoj suvremenoj animaciji čiji se uspjeh u velikoj mjeri temelji na studentskim filmovima. Autori su Vojtěch Domlátil (Valovi i U mirovini), Dita Stuchlíková (Želim biti glazbenik), Vojtěch Kočí (The XXXL Plumber Jack Dingbongs Her Tiny Skinpompom: Ep. 8), Marek Náprstek (Što više znam), Anna Podskalská (Crvene cipele), Matouš Valchář (O tom potom), Barbora Halířová (Skrivača), Zbyšek Semelka (Reklamiranje Zemaljskog radija – VLF isječci Stephena P. McGreevyja), Zuzana Čupová (Svadba) i Diana Cam Van Nguyen (Dragi tata) čiji smo masterclass slušali jučer.

Jedina prilika za gledanje VN kratkometražnog filma 1 danas se ukazuje u Kinoteci u 18 sati. Premijerni naslovi Žarko, razmazit ćeš dite! braće Popović i Tisje Kljaković Braić, Percebes Animafestove pobjednice Laure Gonçalves i Alexandre Ramires o životu i turizmu portugalske regije Algarve i Na čekanju Delie Hess o urbanom otuđenju i žudnji, kao i političko-apokaliptična lutkarska satira Eirini Vianelli Spremni, animiranofilmsko čitanje teksta Henrija Michauxa Bijedno čudo Rya Orikase te uljem na staklu naslikana životna priča plivača Alfreda Nakachea Delfin Florence Miailhe ne smiju se propustiti.

Kinoteka će četvrtak na najbolji mogući način kraju privesti dugometražnim Sultaninim snom Isabel Herguere u 20 sati. Film je naslonjen na istoimenu dulju pripovijetku bengalske spisateljice i aktivistice Begum Rokeye Hossain koja je 1905. zamislila feminističku utopiju inverzne rodne segregacije u kojoj su muškarci zatvoreni u kuće, a žene vladaju svijetom. Simbolički pregnantni film meditativna ritma i snolike atmosfere najvećim dijelom prati španjolsku animatoricu koja se u Indiji oduševi pričom pa putem umjetnosti i različitih susreta kreće u identitetsku potragu za autoricom i aktualizacijom njezina teksta. Ujedno je riječ i o terapijskom traganju djevojčice koja je vrlo rano iskusila prijeteći male gaze. Između zamišljaja i jave, indijskog kulturnog imaginarija, Španjolske i Italije, eklektičan Sultanin san sadrži i pjevne umetke te cameo uloge slavnih znanstvenika Mary Beard i Paula B. Preciada. Film kombinira tamnije, rukom slikane vodene boje, kolaž, siluete i estetiku mehndi tetovaža s digitalnim likovima, postižući stanovitu transparentnost i mizanscenski raspored koji je istovremeno plošan i višeplanski, s mnoštvom detalja u ornamentalnom prikazu fantastičnog svijeta. Nakon projekcije razgovaramo s redateljicom Isabel Herguerom te montažerom i autorom glazbe Gianmarcom Serrom.

U MSU-u zvijezda dana svakako je dugometražni znanstvenofantastični anime Feniks: sjećanje na cvijet (r. Shojiro Nishimi) nastao po predlošku „boga mange“ Osamua Tezuke. Film koji je na rasporedu u 19 sati (nakon doze satire iz tematskog programa humora u 17 sati), punokrvna je i spektakularna adaptacija priče iz Tezukina nedovršenog ciklusa Hi no Tori koji je veliki majstor smatrao svojim životnim djelom. Redatelju Shojiru Nishimiju, koji je rana iskustva stjecao na klasiku Akira, a stil formirao oko atraktivnih akcijskih prizora i iznimno fluidne animacije, ovo je drugi dugometražni film. Kao i predložak, Feniks istražuje teme života, smrti, sjećanja i međuljudskih odnosa u kontekstu humanog i kozmičkog vremena. Na dalekom planetu Edenu Zemljani George i Romi pronalaze novi dom, ali nakon njegove smrti pri pronalasku vode ona ostaje sama sa sinom Cainom i robotom Shivom. Romi odluči stupiti u kriogenički san kako ne bi umrla od bolesti, a sina ostavlja robotu na brigu, no greškom umjesto 13 prespava 1300 godina. Feniks: Sjećanje na cvijet emocionalno je zahtjevna SF pripovijest koja u drugom dijelu prelazi u fantastično putovanje s ekološkom opomenom, kritikom suvremene civilizacije, bajkovitim arhetipovima i raskošnim prikazima uistinu alternativnih svjetova. Nakon Feniksa, MSU će u noć od 21 sat uroniti s drugim dijelom filmske retrospektive Phila Mulloya, dobitnika Animafestove Nagrade za životno djelo.

U Kinu SC program kreće s Natjecanjem studentskog filma 1 u 15:30 i 3 u 17:30 sati, uz sudjelovanje brojne „autorske reprezentacije“: Sébastiena Heliasa (Suđenje satu), WeiFana Wanga (Bok, tata), Eugena Bilankova (Prozori s južne strane), Tereze Kovandove (Čovječanstvo), Alexisa Mourona (Vidimo se, šampione!), Nadje Tanno (Na daljinu), Biance Scali (To je samo cjelina), Hadriena Matona, Quentina Wittevrongela, Arnauda Megea i Coline Thelliez (Stabat Mater) te Joanne Żybul (Posljednji čovjek na zemlji).

Prime time SC-a u 20 sati po dobrom je običaju rezerviran za Veliko natjecanje kratkometražnog filma (4), a nakon projekcije razgovaramo s Biancom Caderas (Matta i Matto), Georgesom Schwizgebelom (Od jedne slike… do druge), Inju Park (Ponovno se roditi s tobom), Moïom Jobin-Paré (Obiteljski albumi), Tomekom Popakulom i Kasumi Ozeki (Zima). Nedostajat će nam samo Nicolas Keppens (Prekrasni muškarci). Matta i Matto groteskna je distopijska storija o nadrealnom putujućem hotelu u kojem se manifestiraju duboke žudnje, a koja u refleksiji na pandemijske zabrane istražuje pitanja bliskosti i intime, normalnosti i ludila. Od jedne slike… do druge majstorskim likovnim senzibilitetom uz pratnju gitarske glazbe stvara prizore koji bi u nekom od mogućih svjetova mogli povezivati slikarska platna Olimpija Édouarda Maneta te Bijelo i crno Félixa Vallottona. Ponovno se roditi s tobom vizualna je eksplozija motiva ženskosti, sestrinstva i majčinstva uokvirena floralnim i mitološkim detaljima te emotivnim voice overom. Obiteljski albumi atmosferičnim jukstapozicijama naslojenih prikaza krajolika, tijela i prostora u hibridu crteža, 2D-a, intervencija u filmsku traku i fotografija upućuju na fragmentarnost sjećanja. Prekrasni muškarci humorni su lutka film o istanbulskim doživljajima trojice braće u iščekivanju transplantacije kose, s problematizacijom komunikacije i muškosti opterećene nesigurnošću i osamljenošću. Zima, nadahnuta nepovezanim impresijama autorova djetinjstva, daje magijskorealističku, mozaičnu fresku otočnog ribarskog naselja i doživljaja djevojke koja se susreće s Isusom, seoskom hajkom, alkoholizmom, nasiljem i indiferentnošću.

Preostaje još samo spomenuti kako nakon Svjetske panorame 3 u MM centru (18 sati) razgovaramo s Cheyenne Canaud-Wallays, autoricom Moje vlastite nogometašice, te kako će MM centar danas prikazati još i reprizu prvog segmenta tematskog programa humora posvećenog slapsticku (20 sati).