Logo_hovers_2024
Title
Svjetski festival animiranog filma /
1972.
Svjetski festival animiranog filma / 1972.
hr | en

Humor i Češka: Tematski programi Animafesta Zagreb 2024
31/05/24

U doba kada se stječe dojam da globalna politika sve više skreće prema sljedećem svjetskom sukobu Animafest 2024 suprotstavlja se tom neveselom trendu tematskim programom posvećenim humoru. Animacija neće promijeniti svijet, ali ga na nekoliko trenutaka može učiniti ljepšim i lakšim.

Program čini šest cjelina oblikovanih u skladu s različitim vrstama humora. Prva je posvećena slapsticku, odnosno gegu – neverbalnoj, fizičkoj komici koja počiva na presudnoj komponenti pravovremenosti, a često u sebi sadrži i subverzivne, društvenokritičke elemente. Petnaest animacijskih klasika nastalih u rasponu od 1972. do 2014. godine u Mađarskoj, Francuskoj, Kanadi, Nizozemskoj, V. Britaniji, SAD-u, Kini, Argentini i Norveškoj potpisuju velika imena poput Alekseja Aleksejeva ((S)kladna glazba: KJFG No.5, filmkoji mnogi smatraju možda i najsmješnijim u povijesti), Johna Lassetera (Drangulije), Paula Driessena (Ubijanje jajeta), Czabe Varge (Augusta se sređuje), Boba Godfreyja (Kama sutra ponovno jaše), Cordella Barkera (Vratila se maca), Konstantina Bronzita (Na kraju svijeta), Juana Pabla Zaramelle (Lapsus) i Marva Newlanda (Bambi susreće Godzillu), ali i nešto mlađi humoristi Romain Segaud i Christel Pougeoise (Tim Tom), Astrid Alma Aakra (Sretno, gospodine Gorsky!), Thibault Bérard, Vincent Gautier i Frédérique Gyuran (Dahucapra Rupidahu), Zhiyong Li (Kung-fu zeko 3: Protunapad) te kolektivi PES (Vestern špageti) i Job, Joris & Marieke (Singlica života).

Druga cjelina bavi se crnim humorom, mahom svojstvenim filmovima nastalima u protekla dva desetljeća. Neki, poput Petera Cornwella (Odjel 13) i Maltea Steina (Plavi san), za njega su se upravo specijalizirali, drugi poput Aleksandra Bubnova (Posljednja Modrobradova žena) parodiraju književne i filmske žanrove, treći se eksplicitno osvrću na smrt kao Ignacio Ferreras (Kako se nositi sa smrću) i Nicolas Jacquet (Francuske ubojice). Maestralna Cockpera našeKate Gugić također se prikazuje u ovom segmentu, zajedno s filmovima Carla Vogelea (Una furtiva lagrima) i Christiana Larravea (Poni Lesley ima super dan!). Vjerojatno najzvučnije ime ipak je Don Hertzfeldt (Odbijen).

U slotu apsurdnog humora nalazimo ponajprije estonske (Doručak na travi grupe autora i Život s Hermanom H. Rottom Chintis Lundgren), finske (Rojenje Jonija Männistöa) i japanske (Budala Yojija Kurija, Glava gora Kojija Yamamure, Moja tjelovježba Atsushija Wade) radove, kao i one koji su se izravno ili manje izravno nadahnjivali montipajtonovskim humorom (Pet jebenih priča Signe Baumane, Posveta Busbyja Berkeleyja Mae West Paule Bush, Rubikon Gila Alkabetza) ili su toj slavnoj skupini i sami pripadali, poput Terryja Gilliama (Vrijeme za priču).

Projekcija upravljena k verbalnom humoru sadrži ironiju, cinizam i kalambure, ali i dva imena prepoznatljiva baš svima. Slavnu repliku „Zec, gadiš mi se!“ / „You're despicable!“ još ćemo jednom čuti u Sezoni zečeva Chucka Jonesa, a rado ćemo se sjetiti i Crtice u 121. epizodi La Linee Osvalda Cavandolija. Kultni film iz povijesti Animafesta svakako je i Balada Marije Lassnig (r. Maria Lassnig, Hubert Sielecki), a putena figurica iz novijeg filma Zdravo, stranče Kirsten Lepore također je već stigla ući u legendu. Ostatak ove ad hoc komičarske skupine čine Kunyi Chen (Rien), Jochen Kuhn (Nedavno 1), Eugene Fedorenko i Rose Newlove (Selo idiota), Nicolas Keppens (Uskršnja jaja) i Adam Elliot (Harvie Krumpet).

Zbor satira u petoj cjelini čine također legendarni autori: Osamu Tezuka (Skakanje), Nick Park (Životinjsko carstvo), Joanna Quinn (Britannia), Bill Plympton (Pas čuvar), Richard Condie (Velika šora), Nedeljko Dragić (Idu dani), Borivoj Dovniković Bordo (Škola hodanja), Gerrit van Dijk (Jute: Alle Menschen werden Brüder), Will Vinton (Veliki Cognito), Carsten Strauch (Hranjenje), Marta Mattuschka (Jadnici) i Jonas Raeber (Zdravo).

Posljednja cjelina bavi se „humorom na vlastiti račun“ ljudske vrste, odnosno smiješnim stranama naše prirode prikazanima u djelima: Selo (Mark Baker), Išao je tramvaj broj 9 (Stepan Koval), Sientje (Christa Moesker), Laku noć Norma… Laku noć Miltone… (John Schnall), Nema mjesta za Gerolda (Daniel Nocke), Bobov rođendan (Alison Snowden i David Fine), Gerijeva igra (Jan Pinkava), Nedjeljni ručak (Céline Devaux) i KMEEE (Sawako Kabuki).

Iz Češke bez greške
Animacijska kinematografija Češke ove je godine u posebnom fokusu Animafesta, dijelom i zbog slavnog češkog humora, bliskog i omiljenog na našem području, ali ponajprije zbog jedne od najstarijih animacijskih tradicija koja je umnogome utjecala i na formaciju slavne Zagrebačke škole crtanog filma, a koja je tijekom svoga postojanja nastavila njegovati snažne umjetničke veze s češkim autorima i studijima. Izbor potpisuje Pavel Horáček, programski direktor festivala Anifilm u Liberecu.

Prva od sedam cjelina „Češke u fokusu“ bavi se upravo humorom u tamošnjim animiranim filmovima. Česi se znaju našaliti u svakom trenutku, pa i onda kada im je najteže – humor je snažno obilježio češku kulturu, a filmovi ovoga programa odražavaju devet desetljeća animiranog smijanja u brk povijesnim mijenama. Autori su: Jiří Trnka i Jiří Brdečka (Pérák i SS, 1946), Břetislav Pojar (Bombomanija, 1959), Stanislav Látal i Miloš Macourek (Kako odgojiti dobro dijete, 1965), Václav Bedřich (Pivo preko ceste, 1974), Oldřich Haberle (Bartakijada, 1985), Pavel Koutský (Moja domovina, 1998), Jaromír Plachý (Gruda, 2007), Jan Saska (Happy End, 2015) i Alexandra Májová (Perilica rublja, 2020).

Druga cjelina prikazuje suvremenu češku animaciju čiji se uspjeh u velikoj mjeri temelji na studentskim filmovima. Autori: Vojtěch Domlátil (Valovi i U mirovini), Dita Stuchlíková (Želim biti glazbenik), Vojtěch Kočí (The XXXL Plumber Jack Dingbongs Her Tiny Skinpompom: Ep. 8), Marek Náprstek (Što više znam), Anna Podskalská (Crvene cipele), Matouš Valchář (O tom potom), Barbora Halířová (Skrivača), Zbyšek Semelka (Reklamiranje Zemaljskog radija – VLF isječci Stephena P. McGreevyja), Zuzana Čupová (Svadba) i Diana Cam Van Nguyen (Dragi tata).

Treća cjelina pod naslovom „Klasici“ povezuje neupitne veličine (Trnka, Pojar, Brdečka, Pavlátová, Koutský) s pomalo zapostavljenim autorima čija djela zaslužuju status klasika, poput onih obitelji Dodal. Filmovi: Fantasie érotique (Karel Dodal, Irena Dodalová), Čašica previše (Břetislav Pojar), Posjetite Prag (Pavel Koutský), Mjesto pod suncem (František Vystrčil), Ljubaaav! (Jiří Brdečka), Ptice Kohak (Vladimír Lehký), Laokont (Václav Mergl), Repete (Michaela Pavlátová) i Ruka (Jiří Trnka).

Četvrta cjelina povodom 90. rođendana donosi relevantan best off bogate karijere Jana Švankmajera: Historia naturae (Suita), Stan, Flora, Mogućnosti dijaloga, Tama, svjetlo, tama, Kraj staljinizma u Češkoj i Don Juan. Peta cjelina predstavlja dva restaurirana klasika Jiříja Barte: Svirač iz hamelina (1986) i Nestali svijet rukavica (1982). Preostale dvije projekcije posvećene su mlađim gledateljima s izborom kratkometražnih filmova pod naslovom „Slatka stvorenja“ i dugometražnim Tony, Shelly i čarobno svjetlo Filipa Pošivača. Češki filmovi za djecu koje stvaraju mahom studenti ili mlađi profesionalni autori predstavljaju sjajne i simpatične kreacije koje se mogu mjeriti s najboljim djelima svjetske produkcije. Kateřina Karhánková (Nova vrsta i Plodovi oblaka) dosegla je status zvijezde, a tu su i šarmantni filmovi iz Zlína Veronike Zacharove (Kuća), Zuzane Čupove i Filipa Diviaka (Oblačno), ili vrlo svjež uradak s FAMU-a Eve Matejovičove (Potkornjak). Razrađen dizajn, smiješne i osvježavajuće priče, često bez riječi – tako pristupačne djeci diljem svijeta.