Logo_hovers_2024
Title
Svjetski festival animiranog filma /
5. do 10. lipnja 2023.
Svjetski festival animiranog filma / 5. do 10. lipnja 2023.
hr | en

Četvrtak na Animafestu: Majstori u radionicama – Ljubav i prijezir u Afganistanu
09/06/22

U jutarnjim i ranopopodnevnim satima četvrtka projektori većine Animafestovih dvorana odmarat će u iščekivanju razgaljenih animatora koji će predah od umjetničkih uzbuđenja potražiti na terasi MSU-a na tradicionalnom festivalskom pikniku koji je zbog nepovoljnih vremenskih uvjeta preseljen u taj natkriveni prostor. Usput će, uz vodstvo kustosice Paole Orlić, obići i pet izložbenih postava ovogodišnjeg festivala: „Sva lica festivala: Animafest Zagreb 1972–2022“, „Nedeljko Dragić: Krotitelj linije“, „Paul Driessen: Podrijetlo zvuka“, „Timo Viljakainen: Iza očiju svijeta“ i „Iza kulisa 4“. No „dječji tjedan autorske animacije“ nastavlja se u kinu Tuškanac već od jutarnjih sati (9:30 i 11:30, uzrast 11-14 i 7-10 godina) uz razgovore s autorima koji će na piknik ponešto zakasniti. Program Tuškanca nastavlja se u 17 sati segmentom „Zlatno doba 2“ retrospektive Zagrebačke škole. Slijedi druga i posljednja prilika za gledanje izvrsnih žanrovsko-eksperimentalnih, „papirnatih“ Čuvara vječnosti (19 sati), dok se od 21 sat u posebnom programu „Animirani dokumentarci“ može steći uvid u taj, u posljednjih dva desetljeća sveprisutni hibridni rod kroz novije kratke filmove iz europskih i kanadske kinematografije.

U MM centru u 18 sati u organizaciji ASIFA-e Hollywood i Prism Comicsa te uz izravnu videovezu na sljedećem LINKU održava se panel na temu „Queer Creative Voices: The Evolution of Diversity and Inclusion withih the Animation Industry”. Govorit će se o perspektivama održavanja autentničnosti, uspostavljanja veza i pronalaženja zajednice unutar animacijske industrije. Sudjeluju Rebecca Sugar, Taneka Stotts, Sam King i Alonso Ramirez Ramos, a moderator je Cort Lane.

U Teatru &TD od 17 sati prikazuju se radovi Natjecanja studentskog filma 1, a od 18:30 Velikog natjecanja kratkometražnog filma 1. Riječ je o posljednjoj projekciji ovoga slota najprestižnijeg festivalskog natjecanja za opću publiku pa nemojte propustiti hvaljeni Steakhouse Špele Čadež, sjajni francuski psihološki lutka-film horor Oderana, Putnika Juana Pabla Zaramelle čija estetika može podsjetiti i na Zagrebačku školu, magijsko-realistični Miracasas, novi film Animafestove pobjednice Yumi Joung Kuća postojanja, autobiografski animirano-eksperimentalni dokumentarac o Iraku Sjena raja, kao ni novi film Darka Masneca Pozdrav suncu. Od 20 sati ponavlja se i segment „Bonjour Cannes 1958“ retrospektive Zagrebačke škole pa možete doznati zbog kojih je točno filmova skupina hrvatskih autora dobila to slavno ime. U 22 sata &TD-a zatvara program svoje dvorane Svjetskom panoramom 2, ali u isto vrijeme u njegovu caféu počinje i Animest: Creepy Nights, program u izboru rumunjskog festivala (dijela mreže AFN) koji sadrži otkačene, šokantne i urnebesne filmove nastale u protekle tri godine, idealne za opušteno gledanje na otvorenom uz osvježavajuće piće. Program će predstaviti Mihai Mitrică.

Kino SC počinje s radom u 15:30 iznimnim programom „Iz majstorskih radionica“ u kojem se prikazuju novi filmovi najvećih zvijezda animiranog filma koje su sa zagrebačkim festivalom kroz godine ostvarile poseban odnos – oskarovka Joan Gratz (Retencijski odjel trajne iscrpljenosti), praktičarka posebne vrste animacije (slikanja glinom koje predstavlja hibrid glinamacije te cel i kolažne animacije) koja je ratne 1994, dvije godine nakon što je primila zlatni kipić, svojim dolaskom podržala Animafest, za Oscara nominirani dobitnik Animafestove Nagrade za životno djelo Paul Driessen (2 cipele), pionir urnebesne animanarhije Peter Millard (Stari prdonja), plesač i koreograf među animatorima Paul Wenninger (O), predvodnica novije mađarske animacije Réka Bucsi (Stanka), originalni inovator japanske animacije Atsushi Wada (Ptica na poluotoku), istraživač računalne animacije Nikita Diakur (Salto), legenda ruske animacije Ivan Maksimov (O ne!), jedna od najcjenjenijih autorica ženskog pisma animacije Lynn Smith (Što se rimuje s toksično), profesor emeritus animacije pri pariškom ENSAD-u i stalni suradnik Michela Ocelota Georges Sifianos (Slijepi pisac) te majstori stop-animacije Cristóbal León i Joaquín Cociña (Kosti).

Natjecanju studentskog filma 3 (od 17:30) pribivat će Achille Thiebaux (Bolonjez), Se-young Ok (Sjećanja koja izmiču), Jonatan Schwenk (Zoon), Coline Durtschi-Guillemot ("Oh Babe, It's a Wild World"), Paola Sorrentino (Cure razgovaraju o nogometu), Jonas Bienz (Tijeloseja), Sarai Abergel i Noy Friman (Lažu ko pas). Slijedi Veliko natjecanje kratkometražnog filma 4 na kojem se predstavljaju neki uistinu iznimni autori i filmovi – sjajna poljska politička satira Tvrđava (s nama su Slawek i Hannah Zalewski), fascinantna kombinacija akrilnog postimpresionističkog slikarstva i plesne umjetnosti Njihove glave plešu (o filmu govori redatelj Thomas Corriveau), SF covid alegorija Dani koji (ni)su prošli Pedra Rivera, simbolistička holokaust drama Pismo prascu talentirane Tal Kantor koja kombinira animaciju s igranim dijelovima tijela, novi film genijalne japanske umjetnice opipa i pastelnih boja Yoriko Mizushiri Tjeskobno tijelo, domaći covid-film o ženskom tijelu i žudnji 10 dana lovida Laure Martinović, onirički noir Noćna straža Juliena Regnarda te duhoviti stripovski Sindrom kornjače Samuela Cantina. Yoriko Mizushiri jedina je autorica među navedenima koja ove godine nije stigla u Zagreb – ostali se raduju vašim pitanjima i komentarima.

U 22 sata za Oscara nominirana dobitnica Zlatnog medvjeda i Annecyjeva Kristala, češka redateljica Michaela Pavlátová predstavlja nam, također osobno, dugometražni film Maad, moje sunce, slobodniju adaptaciju romana Frišta Petre Procházkove. Gorko-sladak film o predanosti, slobodi izbora i balansiranju između osobnog i kolektivnog morala prati prašku studenticu koja udajom seli u Kabul i pod novim imenom Herra pristupa obitelji supruga Nazira. Par koji ne može imati djece preuzima brigu o dječaku Muhamedu koji pati od hidrocefalusa, ali u novoj obitelji postaje poveznicom, svjedokom i pratiteljem. Riječ je o kompleksnom prikazu afganistanskog društva 2011. godine s posebnim osvrtom na položaj žena i djevojčica s Pavlatovoj svojstvenom „opservacijom“ i dubinskom psihološkom karakterizacijom koja nadilazi stereotipe, ali bilježi i sistemsku mizoginiju i fundamentalizam.

Zbog nepovoljnih vremenskih uvjeta prvi ovogodišnji Animafestov open-air koji se trebao odviti danas na Ljetnoj pozornici Tuškanac u 21:30 s izborom filmova nagrađenih festivalskom Nagradom publike prebacuje se na nedjelju 12.6. u isto vrijeme na istom mjestu. Prvih dvjesto posjetitelja ove projekcije očekuju i besplatne kokice.