Logo_hovers_2024
Title
Svjetski festival animiranog filma /
1972.
Svjetski festival animiranog filma / 1972.
hr | en

SUBOTA NA ANIMAFESTU: DODJELA NAGRADA, PUT NA MJESEC I STAROG HOKUSAIJA KĆI
08/06/19

Posljednji dan 29. Svjetskog festivala animiranog filma – Animafesta Zagreb 2019 donosi najsvečaniji trenutak dodjele prestižnih nagrada, ali, u nestrpljivom iščekivanju ceremonije (Kino Tuškanac, 19 sati), i jednako intenzivne filmske i popratne programe. U 19 sati saznat ćemo tako dobitnike Grand Prixa velikih natjecanja kratkometražnog i dugometražnog filma, Nagrade Zlatni Zagreb za kreativnost i inovativno umjetničko postignuće, Nagrade Zlatko Grgić za najbolji prvi film napravljen izvan obrazovne institucije, Nagrade Dušan Vukotić za najbolji studentski film i nagrade za najbolji hrvatski film. Dječji žiri proglasit će pobjednika Natjecanja filmova za djecu, a publika odabrati svoje kratke i duge favorite kojima se dodjeljuje Nagrada Mr. M.

Program za djecu i mlade Animafesta 2019 kulminirat će u subotu u dvorani Kinoteke vatrometom crtanog veselja: dok ne dočekaju francuski dugometražni film Kućica za ptice (17:30) uz naraciju uživo glumca Filipa Riđičkog koja će i najmlađima omogućiti da uživaju u devet raznolikih bajkovitih priča, klinci i klinceze moći će najprije vidjeti gotovo cijeli njima namijenjen program Animafesta – Natjecanja filmova za djecu 1 (4-7 godina, 11 sati) i 2 (7-10 godina, 12 sati), Obiteljski program 1 „Blagdanska čarolija“ (14 sati), 2 „To sam ja“ (15 sati) i 3 „Životinjsko carstvo Film Bildera“ (16 sati). Životinjsko carstvo istoga će dana biti prikazano i u Narodnom sveučilištu Dubrava (11 sati) dok će se KNAP programu Animafest u Vašem kvartu priključiti u 17 sati Velikim Zlim Liscem i drugim pričama. Nakon ove raskoši za sve uzraste i njihove roditelje za odrasle u Kinoteci slijede posljednje prilike za gledanje dugometražnih filmova Ville Neuve (20 sati) i Kuća vukova (22 sata).

Poslijepodne u Kaptol Boutique Cinema obilježit će 6. blok filmova tematskog programa „Animacija i likovne umjetnosti“ Krajolici i arhitektura (17:30), još jedan osvrt na kinematografiju Portugala (20 sati), a potom fantastični japanski dugometražni film Miss Hokusai (22 sata). Film Keiichija Hare anime je koji prati život i djelo Katsushike Ōi, kćeri velikog majstora ukiyo-e, „slika plutajućeg svijeta“, popularne forme japanske umjetnosti iz razdoblja Edo. I dok Hokusaija pamtimo po besmrtnim djelima kakav je Veliki val Kanagawe, njegova kći, za čiji je talent otac rekao kako u svemu nadilazi njegov, u fokus suvremene kulture vratila se tek serijom mangi iz 1980-ih autorice Hinako Sugiura koje čine i predložak ovoga filma. Kako je najveći dio svojega opusa ostvarila u očevu ateljeu, često po narudžbi (nepotpisano), te kako je nekoliko godina nakon očeve smrti tajanstveno nestala, Katsushike je ostala uglavnom zaboravljenom slikaricom, čija životna i umjetnička priča nikada nije u potpunosti ispričana. Ekscentričnog, ali emocionalnog karaktera, protagonistica ovoga filma ima složen odnos s vlastitim ocem i majkom, prolazi kroz neuspjeli brak, ali gaji tople osjećaje za slijepu mlađu sestru. Kroz epizodnu strukturu ovog prekrasnog filma, koji u sebi sadrži i postvarene prizore iz japanske mitologije i religije, tako saznajemo sve što je poznato o opsesivnom stvaranju i neobičnom životu jedne mahom previđene autorice iz sredine 19. stoljeća.

Nakon VN kratkometražnog filma 4 (10 sati), najzanimljiviji događaj ranog popodneva u Kinu Tuškanac dva su bloka Natjecanja hrvatskog filma (u 12 i 14 sati) s izborom najboljih animiranih filmova koje je hrvatska kinematografija proizvela od proteklog festivalskog izdanja, dakako uz razgovore s njihovim autorima. U 15:30 igra VN kratkometražnog filma 3, nakon čega slijedi tradicionalna zakuska ASIFA-e Hrvatska (17 sati), ovoga puta pod naslovom Hranimation Station ASIFA Croatia Cocktail.

Ceremonija dodjele nagrada počinje u Kinu Tuškanac u 19 sati, nakon čega slijedi projekcija nagrađenih kratkih filmova. Za najizdržljivije potom su na rasporedu animirani glazbeni videospotovi Kino za uši (22 sata).

U KIC-u se nastavlja masterclass program, ovoga puta s predavanjima Marca Bertranda i Urija Kranota o vezi animacije i virtualne stvarnosti (10 sati), Borisa Labbéa (11 sati), Nikite Diakura i Michaela Freija (obojica od 12:30) o načinima na koje rade svoje filmove.

U 21:30 na Ljetnoj pozornici Tuškanac povodom 50. obljetnice ljudskog stupanja na Mjesec Animafest Zagreb 2019 priprema poseban program animiranih filmova posvećenih Zemljinom jedinom satelitu, nebeskom tijelu kojemu su tijekom stoljeća upućivani čeznutljivi pogledi te su u njega upisivana raznolika značenja, od onih mitoloških i religijskih, preko mističnih i romantičarskih, do znanstvenofantastičnih i apokaliptičnih. Naslovljen „Povedi me na Mjesec“ („Fly Me to the Moon“) prema slavnoj pjesmi Barta Howarda koju je proslavio Frank Sinatra, program donosi 5 nezaobilaznih animiranofilmskih „mjesečevih sonata“. Otvara ga restaurirana izvorna, rukom kolorirana verzija jednog od najznačajnijih filmskih djela uopće – Puta na Mjesec Georgesa Mélièsa iz 1902. godine. Ovaj vrhunski primjer filma atrakcije, nadahnut kako proročkim djelom Julesa Vernea, tako i Wellsom, Jarryjevim kazalištem te istoimenom baletnom operom Jacquesa Offenbacha, nije samo spektakularan, na polju specijalnih efekata pionirski film o humanom porivu za istraživanjem, već i mizanscenski kazališno, a scenografski bogato riješena alegorija o imperijalizmu i susretu s Drugim u obličju Selenita. Nebrojeno puta citiran, ikonički i utemeljujući film u kojemu se pojavljuje i njegov najprije proslavljeni, potom zaboravljeni te napokon trajno priznati redatelj, smatra se jednim od začetnika narativnog filma i filmske znanstvene fantastike. Osim bojenja filma, Put na Mjesec animaciji prispodobljuje i česta upotreba stop-trik reza. Omiljena generacijama koji je se sjećaju kao nezaobilaznog dijela djetinjstva, Krava na mjesecu iz zlatnog razdoblja Zagrebačke škole i prve faze stvaralaštva oskarovca Dušana Vukotića doživljava se kao prije svega humorna priča o domišljatosti djevojčice koja zavarava jednog klipana (uz nezaboravnu glazbenu temu Stipice Kalogjere), no ne samo da se može čitati i društvenokritički u skladu s ostatkom Vukotićeva opusa, ne samo da sadrži i jedan metafilmski moment koji uspostavlja paralelu sa slavnim Texom Averyjem, već i postaje iznimno aktualna u kontekstu suvremenih teorija zavjere po kojima se let na Mjesec nikada i nije dogodio. Ako je tome doista tako Vukotić je, čini se, uza sve ostalo bio i naš – Stanley Kubrick. U slavnoj stop-animacijskoj seriji četverostrukog oskarovca Nicka Parka Wallace i Gromit postoji jedna epizoda povezana s Mjesecom, odnosno njegovim poistovjećivanjem sa sirom u folkloru i usmenoj književnosti. Riječ je o Velikom izlasku, prvom iz serije, filmu koji Oscara nije dobio samo zato što je Park te godine porazio samoga sebe. Priča prati naslovne junake koji, poput djevojčice iz Krave na mjesecu, u kućnoj radinosti projektiraju raketu za piknik na Mjesecu jer je Wallace, naime, kao i svaki pravi Englez opsjednut krekerima sa sirom. Uz duhovitu premisu, Veliki izlazak sadrži i čest znanstvenofantastični motiv robota te dinamične scene po kojima je ovaj glinamacijski klasik također iznimno prepoznatljiv. Danski SF film Solarna šetnja mađarske redateljice Réke Bucsi izvorno je zamišljen kao namjenski film jedne jazz skladbe (uz koju je uživo i „izveden“) da bi se kroz nagrade na festivalima u Ottawi i Berlinu u kritičarskim opisima polako prometnuo u „kozmičku odu stvaranju“ i „Odiseju za novo doba“. Beskonačnost i svemir te susret i odnos s drugačijim i nepoznatim, prikazuju se ovdje na posve novi, izmaknuti način koji i koristi i preokreće poznate zakone fizike. Putovanje prostorom ujedno je i putovanje umom, uz neobične likove, melankoliju i ljepotu kaotičnog kozmosa. Inspirirana astrofizikom koliko i evolucijskom biologijom, Solarna šetnja najkraće rečeno predstavlja fascinaciju svemirom prikazanu kroz talent nove generacije animacijskih umjetnika. Program zaključuje spot za pjesmu Man in the Moon njemačkog DJ-a LCAW-a u režiji mađarsko-poljskog redatelja Tomeka Duckog. Ducki u ovom filmu Mjesec pretvara u pokretni objekt, loptu za kojom kreće potjera dvoje mladih na motoru, koja se može uloviti, raspasti, ali i sastaviti kao simbol ljubavi.

Oproštajni party Animafesta 2019 zakazan je za 22 sata u Klubu Jabuka.